IPhone kini dapat mengesan barah kulit

Seperti yang anda ketahui, lebih awal kanser didiagnosis, semakin banyak peluang untuk berjaya menyembuhkannya. Oleh itu, doktor dan saintis dari pelbagai negara tidak berhenti berusaha membuat kaedah baru untuk diagnosis kanser yang cepat. Terima kasih kepada mereka, sekarang adalah mungkin untuk mengenal pasti barah kulit menggunakan telefon pintar iPhone.

Sekumpulan saintis dari University of Houston telah mengembangkan aplikasi khas untuk mengesan barah kulit menggunakan iPhone. Untuk melakukan ini, anda perlu memasang aplikasi DermoScreen pada telefon pintar anda dan menyambungkan lampiran khas, yang terdiri daripada kaca pembesar dan LED untuk penerangan, ke kamera utama iPhone. Program ini akan memproses gambar yang dihasilkan, menganalisisnya dan membuat kesimpulan dengan ketepatan 85%. Semua ini akan memakan masa kurang dari satu minit.

Pada masa ini, sistem unik sedang diuji di Pusat Kanser Anderson, yang beroperasi berdasarkan University of Texas. Apabila doktor dan pesakit akan mendapatkannya, masih belum diketahui.

Kos perisian dan optik khas ialah $ 500. Sistem ini dapat digunakan baik untuk pemeriksaan di institusi perubatan dan untuk diagnosis diri.

Ngomong-ngomong, saintis Britain terdahulu dari University of Cambridge menyampaikan alat untuk mendiagnosis barah dengan bernafas. Walau bagaimanapun, walaupun ini adalah contoh ujian dan masih terlalu awal untuk membincangkan pelepasan versi terakhir peranti.