Peranti berasaskan Wi-Fi akan mengesan orang walaupun melalui dinding konkrit

Peranti yang dapat dilihat melalui dinding telah lama menjadi kenyataan, dan senarai mereka terus berkembang. Para saintis komputer di Massachusetts Institute of Technology dan Laboratory Intelligence and Informatics Laboratory (CSAIL) telah membangunkan sistem RF Capture yang dapat mengenali seseorang walaupun melalui dinding konkrit.

Para saintis untuk beberapa waktu mengalihkan perhatian mereka ke isyarat tanpa wayar, serupa dengan yang dikeluarkan oleh peranti seperti Wi-Fi. Ternyata, mereka bahkan dapat mengesan pergerakan tubuh manusia - gerak isyarat, pernafasan, dan sebagainya. Dengan alat seperti itu, misalnya, seorang ibu dapat mengawal pernafasan bayinya, dan anggota bomba atau penyelamat dapat mengenal pasti kehadiran mangsa yang terselamat di dalam runtuhan rumah.

Pengimbasan dimulakan dengan radar frekuensi radio yang menghantar gelombang radio melalui dinding. Sekiranya seseorang berada di sana, maka mereka dipantulkan dari tubuhnya, selepas itu mereka kembali ke peranti dan dianalisis oleh algoritma khas.

Sebaik sahaja sebahagian kecil badan memantulkan isyarat, peranti mula mengawal pergerakannya di angkasa. Untuk memisahkan isyarat yang datang dari orang, peranti menggunakan metrik seperti ketinggian, bentuk, bayangan dan membandingkannya dengan pangkalan data.

Menurut pembangun RF Capture, sistem ini dapat digunakan dengan jayanya dalam permainan komputer, industri filem dan perkhidmatan kecemasan.