Lady Gaga mengadakan pertunjukan yang mempesona disertai oleh 300 drone

Pertunjukan lain yang mempesona, yang berlangsung semasa rehat pertandingan akhir NFL, dengan penyertaan Lady Gaga dan tiga ratus drone bersinar yang mengambang di udara dimungkinkan berkat bantuan Intel gergasi elektronik. Terus membangun kembali di langit malam, drone berubah menjadi bendera Amerika yang melambai, kemudian menjadi bintang-bintang yang berkelap-kelip.

Projek ini, yang dijuluki Shooting Stars, memulakan debutnya sebagai sebahagian daripada pertunjukan selama tiga minggu di Disneyland pada musim cuti. Semua drone dikenakan satu sistem operasi, yang mampu mengendalikan lebih dari 300 - hingga 10.000 drone pada masa yang sama.

Namun, setakat ini, semuanya terbatas pada tayangan perdana kerana syarat ketat Agensi Penerbangan Persekutuan AS, yang melarang penggunaan drone di kawasan stadium, tempat final NFL diadakan. Oleh itu, rancangan itu ditunjukkan pada pita yang dibuat seminggu sebelumnya.

Pertunjukan dimulakan dengan "stargazing" yang dibuat dengan pemproses Intel. Bintang-bintang drone berkelap-kelip, ketika mereka mendekati tanah, berubah menjadi biru dan merah dan membentuk bendera Amerika.

Quadcopters dilengkapi dengan lampu latar LED, yang dapat membuat lebih dari 4 bilion kombinasi warna dan diprogram dengan mudah untuk animasi apa pun, telah dikembangkan terutama untuk pertunjukan.

Setiap drone berkomunikasi tanpa wayar dengan komputer pusat, melakukan tarian uniknya sendiri tanpa rasa takut bertembung dengan ratusan mesin lain.