Bilik simpanan rahsia yang menyembunyikan harta karun jutawan Bitcoin

Permulaan Xapo dilancarkan kira-kira empat tahun yang lalu oleh Ventses Casares, pemodal Argentina dan inovator yang cinta dengan cryptocurrency. Lebih tepat lagi, hanya satu daripadanya: bitcoin. Ia menawarkan pemilik dompet, di mana modal berbilion dolar sudah tertumpu, sistem yang paling maju untuk melindungi akses ke kekayaan ini hari ini. Dan dia sengaja diselubungi misteri.

Masalah keselamatan utama dengan kunci dompet Bitcoin adalah bahawa mereka tidak sukar untuk mendapatkannya. Meretas komputer pemiliknya, melancarkan serangan melalui Internet selama berbulan-bulan, menyuap setiausaha atau penyamun dangkal untuk mencuri telefon pintarnya. Sekiranya kunci direkodkan pada pemacu dan tersembunyi di dalam peti keselamatan, maka perangkap isyarat dipasang pada alat pemilik - suatu hari nanti anda harus menggunakan kunci untuk menjalankan operasi, dan musuh akan segera diaktifkan.

Xapo menawarkan untuk menyembunyikan kunci sehingga tidak ada yang dapat mengambilnya. Secara fizikal, mereka akan berada di salah satu daripada lima bunker selamat yang ada, termasuk bekas kemudahan nuklear. Sekiranya pemilik perlu melakukan transaksi, dia membuat permintaan, pengesahan perincian dan kebenaran yang berlangsung lebih dari dua hari. Perinciannya diklasifikasikan, tetapi data yang ada menunjukkan penggunaan teknologi yang paling maju, seperti monitor detak jantung dalam pengimbas cap jari, untuk mencegah penyerang menggunakan anggota badan yang terputus.

Selalunya, kunci tetap diasingkan dari Internet, sambungannya dilakukan dengan ketat semasa urus niaga. Kakitangan perkhidmatan dari satu bunker tidak akan dapat menjalankan keseluruhan rantaian operasi tanpa sokongan rakan sekerja dari dua lokasi lain - ini menghilangkan kemungkinan rasuah. Juga diketahui bahawa pekerja yang telah bersara dari Perbendaharaan AS dan CIA mengambil bahagian dalam pengembangan algoritma keselamatan, dan di kalangan pelanggan Xapo terdapat tokoh dunia yang sangat berpengaruh, struktur kewangan, dana lindung nilai, dll. Menurut khabar angin, peti besi telah mengumpulkan kunci bitcoin bernilai puluhan bilion dolar.