Tambang arang batu yang terbengkalai di Britain akan diubah menjadi "ladang dalam"

Tambang arang batu yang lama dan tidak berfungsi dapat berfungsi sebagai simbol perubahan tenaga dan persekitaran yang tidak dapat dipulihkan, tetapi para saintis di University of Nottingham (UK) telah memutuskan untuk mencari kegunaan lain untuk mereka. Dari sudut pandangan mereka, ini adalah platform yang sesuai untuk membuat ladang menegak, memindahkan rumah hijau yang biasa di bawah tanah. Sejumlah besar makanan dapat ditanam di sini, memberikan penjimatan untuk semua perkara: air, tanah, tenaga dan masa penyelenggaraan kebun.

Lombong, seperti terowong, adalah ruang tertutup siap dengan penebat dinding yang boleh dipercayai, yang sangat mudah diasingkan dari persekitaran luaran dan mewujudkan iklim mikro di dalamnya. Ya, ada kekurangan cahaya matahari, tetapi mudah untuk menggantinya dengan lampu ultraviolet - pasangkan seberapa banyak yang anda perlukan. Struktur tersembunyi seperti ini dilindungi dengan sempurna dari cuaca yang tidak menyenangkan.

Konsep ini dinamakan "ladang dalam", sebahagiannya kerana dirancang untuk membangunnya di tempat-tempat yang lama ditinggalkan, di pinggiran bandar dan bandar. Daripada berbelanja untuk membeli kawasan seluas berharga, kompleks pertanian dapat didirikan di zon perindustrian atau di tempat kosong, lombong lama adalah tempat yang sesuai. Dianggarkan bahawa satu ladang tersebut akan menggunakan tenaga seperti tiga isi rumah biasa di UK. Tetapi pada masa yang sama, bekerja sepanjang tahun, menyediakan hingga 10 tanaman, dengan berat total hingga 80 tan.

Yang anda perlukan hanyalah membina rak dengan tempat tidur yang dilengkapi dengan sistem hidroponik di dalam lombong, untuk melakukan pencahayaan dan pemanasan. Secara teori, untuk tujuan ini bahkan mungkin menggunakan air tanah, yang sebelumnya menghalangi penambang, daripada membakar sisa arang batu yang tidak memiliki nilai komersial untuk menghasilkan haba. Sudah tentu, terdapat kesukaran dengan penyelenggaraan ladang menegak seperti itu, tetapi di UK terdapat kira-kira 150, 000 lombong tertutup - ladang besar untuk eksperimen. Keperluan sumber makanan baru untuk populasi yang semakin meningkat jelas.