Elowan - robot symbiote untuk menanam tanaman ideal

Projek Elowan boleh disebut sebagai usaha untuk membuat tanaman cyborg. Konsepnya adalah untuk belajar bagaimana meningkatkan kehidupan kilang dengan menghubungkannya ke "sistem pintar" luaran. Mereka, berdasarkan isyarat langsung dari kilang, akan dapat mengubah persekitarannya ke arah yang diinginkan. Kedengarannya hebat, tetapi program ini sudah mempunyai prototaip yang berfungsi.

Pengembangan robot berkebun dilakukan oleh Makmal Media MIT, di mana mereka membina pot bunga "pintar dan mudah alih" pertama di dunia. Sensor Elowan ditanamkan ke dalam daging tumbuhan dan mengukur tindak balas elektrokimia yang berlaku di dalamnya. Data dianalisis untuk memahami sama ada kilang mempunyai cahaya yang cukup pada waktu tertentu dan bahagian mana yang memerlukannya lebih banyak. Selepas itu, platform beroda hanya membuka periuk dan membawanya ke sebelah kanan lebih dekat dengan lampu ultraviolet.

Sistem Elowan tidak mengukur kecerahan cahaya, tidak memperhatikan suhu udara - ia membuat keputusan hanya berdasarkan data dari tumbuhan hidup itu sendiri. Sejenis implan peribadi untuk mencari keadaan hidup yang terbaik. Dan mengenai apa yang dimaksudkan dengan "yang terbaik", Elowan memahami melalui semacam "bahasa" tumbuhan, memberi isyarat mengenai proses yang berlaku di dalamnya dan reaksi makhluk hidup terhadap perubahan.

Robot dapat disesuaikan dengan parameter lain, misalnya, untuk menjaga ukuran panjang daun yang optimum, mengawal kadar penyerapan cecair oleh tanaman, dan mengembangkan kemampuan untuk melawan toksin di dalamnya. Oleh itu, untuk menanam tanaman dengan parameter yang ditentukan, tanpa menggunakan penggunaan nitrat dan GMO.