Ahli perniagaan Rusia telah merancang drone yang unik untuk menjaga rumah

Stepan Pachikov dari Rusia, pemaju perkhidmatan web Evernote dan Ketua Pegawai Eksekutif Sunflower Labs, membuat prototaip sebuah rumah pintar yang dilengkapi dengan sistem Sunflower di sekitar bandar San Carlos, California. Ia menggunakan sensor gerakan dan getaran dalam kombinasi dengan drone autonomi untuk memantau aktiviti di kawasan terkawal.

Sistem ini merangkumi "bunga matahari" - lampu kecil dengan sensor, bergaya sebagai lampu taman. Sensor bertindak balas terhadap orang, haiwan peliharaan dan kereta. Mereka diposisikan di sekitar rumah untuk membuat peta maya untuk membantu segitiga objek yang mencurigakan di ruang angkasa. Kelebihan utama "Sunflower" adalah kehadiran drone autonomi "Pchela" dan stesen pangkalannya "Uley".

Sistem ini berfungsi seperti berikut. The Bee meninggalkan stesen pangkalan dan mula terbang di sekitar rumah dan kawasan sekitarnya, menggunakan bunga matahari untuk merencanakan rute menggunakan kamera dan sensor yang memberi amaran mengenai perlanggaran dengan rintangan. Sebaik sahaja drone siap untuk mendarat, pengguna mengklik butang di aplikasi mudah alih Sunflower dan drone tersebut berlabuh dengan landasan stesen pangkalan.

Fungsi utama "Sunflower" adalah untuk memberi amaran kepada pemilik rumah mengenai penceroboh, setelah itu dia memutuskan sama ada akan menggunakan drone tersebut atau tidak. Sekali di udara, drone boleh menyiarkan video langsung pada resolusi 1080p ke telefon atau tablet. Sejurus selepas Bee mendarat, video disimpan ke awan. Syarikat itu mengatakan bahawa sistem ini akan tersedia untuk pemilik rumah, perkhidmatan pemantauan dan keselamatan.