Google membina bandarnya sendiri di California

Pada tahun 2015, Google mengumumkan rancangan untuk membuat markas baru, sebuah kemudahan besar bernama Mountain View Charleston East. Baru-baru ini ternyata bahawa ini tidak mencukupi untuk syarikat gergasi IT dan sekarang kita bercakap mengenai pembinaan keseluruhan bandar. Dari dokumen yang diterbitkan, ini menunjukkan bahawa syarikat itu bertujuan untuk pembangunan semula global kawasan Bayshore Utara, yang berdekatan dengan tapak pembinaan ibu pejabat.

Google sudah memiliki sebahagian besar kawasan North Bayshore dan berhasrat mengubah laman web ini menjadi kawasan perumahan model. Ini bermaksud bahawa di 15 hektar akan ada 6 ribu pondok satu dan dua tingkat, di mana laluan pejalan kaki dan basikal akan diletakkan. Semua kemudahan infrastruktur akan berada dalam jarak berjalan kaki, dan konsep seperti "kesesakan lalu lintas" biasanya dikeluarkan dari daerah.

Adalah logik untuk menganggap bahawa Google merancang untuk membina bandar hijau yang selesa untuk pekerjanya sendiri. Walau bagaimanapun, rancangan menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya 20% perumahan tergolong dalam kategori "belanjawan", untuk keluarga di mana hanya satu orang yang bekerja, dengan gaji pemandu bas sekolah atau pembersih pejabat. Yang terakhir akan sangat diminati, kerana lebih dari 280 ribu meter persegi akan dibangun di kota yang sama. ruang pejabat m. Kesemuanya diklasifikasikan sebagai LEED Platinum dan dibina terutamanya dari kayu.

Bandar baru tidak dapat dilakukan tanpa sekolah rendah, pusat membeli-belah dan hiburan, dan hotel. Selain perwakilan Google, rancangan sedang dikembangkan oleh Heatherwick Studio (seni bina lanskap), Sitelab (pejabat dan bangunan perniagaan) dan BIG (pelan induk). Dijangka pembinaan bandar ini hanya akan memakan masa beberapa tahun, namun perinciannya masih belum diketahui.