Norway beralih ke seni bina yang mementingkan iklim inovatif

Powerhouse Brattørkaia

40% daripada semua elektrik di Kesatuan Eropah dibelanjakan untuk penyelenggaraan bangunan, tempat tinggal dan tempat kerja. Dan mereka juga menyumbang 36% daripada semua pelepasan karbon dioksida. Kembali pada tahun 2010 di Norway pada kongres pertama perikatan Powerhouse, timbul persoalan: bolehkah bangunan diubah menjadi alat untuk menyelesaikan masalah iklim global? Hari ini, sebelum pembukaan loji kuasa Brattørkaia dan setelah pembinaan puluhan kemudahan kelas baru, jawapannya jelas - ya, anda boleh.

Norway adalah peneraju dalam pembinaan bangunan yang mementingkan iklim. Dan ini penting - jika sesuatu seperti ini dapat dibina di kawasan yang sejuk dan bersalji ini, maka tidak sukar untuk mengulangi pengalaman di negara lain. Konsep seni bina seperti itu didasarkan pada meminimumkan talian komunikasi dan sekaligus meningkatkan fungsinya. Dan juga penggunaan bahan komposit dengan sifat yang diinginkan, pengeluarannya juga dirancang untuk mengurangkan kos dan pelepasan tenaga.

Tidak ada skema seragam untuk pembinaan seperti itu, tetapi banyak penyelesaian telah dibuat, dari mana seorang arkitek dapat mengumpulkan hampir semua bangunan. Sebagai contoh, tingkap kaca berlapis besar adalah pengumpul suria, dan tenaga dari panel suria di bumbung disimpan di telaga tenaga. Pengikat logam telah diganti dengan plastik yang diperkuat dengan serat karbon, penebatnya terbuat dari botol plastik yang diparut, ada tingkap di dinding dalam untuk transmisi cahaya pasif, dan batang tangga spiral juga merupakan pipa pengudaraan. Dengan set sedemikian, anda dapat mengurangkan penggunaan tenaga untuk pencahayaan, pemanasan dan pengudaraan bangunan sebanyak 80-85%.

Sekiranya anda mengetahui lintasan matahari melintasi langit sepanjang tahun, anda boleh merancang bumbung kaca besar dan landai yang menangkap cahaya bintang kami sebanyak mungkin. Tambahkan maklumat mengenai angin naik untuk saluran masuk udara dan anda mempunyai pengudaraan pasif sepanjang tahun dari alam semula jadi. Sekiranya anda menunjukkan imaginasi anda dan menggunakan teknologi canggih, anda boleh membuat bangunan "positif secara bertenaga", dari lapangan terbang ke seluruh blok bandar. Senibina yang tidak menentang alam, tetapi berfungsi dalam simbiosis dengannya, tidak memerlukan pengeluaran tenaga yang besar untuk perjuangan tanpa henti dengan cuaca demi peluang sederhana untuk hidup dan menikmati kehidupan.