Ikea mengembangkan tirai dengan fungsi pembersihan udara

Ikea akan berusaha menyumbang kepada usaha memerangi pencemaran udara dengan membuat tirai untuk menyaring udara yang memasuki ruang tamu. Teknologi itu, menurut syarikat itu, diintai tanaman hidup. Tirai baru akan diberi nama "Gunrid" dan akan mula dijual tahun depan.

Penerangan mengenai proses pembersihan udara tidak berbeza secara terperinci kerana penggunaan kain komersial. Ikea mengambil tirai kain biasa dan memproses permukaannya, menutupnya dengan sejenis lapisan mineral fotokatalitik. Ini adalah misteri apa itu, tetapi kemungkinan besar kita bercakap mengenai titanium dioksida yang terkenal. Bahan ini, apabila terkena cahaya matahari, mencetuskan pelbagai reaksi kimia dan berinteraksi secara aktif dengan persekitaran.

Sebagai contoh, titanium dioksida digunakan untuk penguraian pasif bahan organik - walaupun ia tidak dibasahi dengan air dan semua kotoran hanya mengalir ke lapisan dalam hujan biasa. Dalam tirai dari Ikea, diperlukan untuk "menghancurkan berbagai bahan pencemar, seperti formaldehid", seperti yang dinyatakan dalam pengumuman produk. Ia juga melaporkan bahawa Gunrid adalah batu sentuhan, permulaan rangkaian produk pembersihan udara rumah yang luas.

Penting untuk diperhatikan bahawa tindakan Ikea dapat berubah menjadi tren baru, kerana masalah pelepasan atmosfera sangat mendesak. Dalam pengumuman itu, para pengembang secara terbuka menyatakan harapan mereka bahawa "kemunculan" Gunrid "akan menarik perhatian orang terhadap masalah pencemaran udara dalaman dan akan menyumbang kepada perubahan tingkah laku yang akan menyebabkan penyucian atmosfer bumi secara global."