Kecerdasan Buatan Terbaik Google Gagal Ujian Matematik Sekolah Menengah

Satu peristiwa telah berlaku yang dapat menjadi mercu tanda dalam sejarah perkembangan kecerdasan buatan. Sistem DeepMind Google, yang dengan sengaja mempelajari kursus matematik sekolah, aljabar dan sebahagiannya geometri, hanya memperoleh 14 mata daripada 40 mengikut keputusan ujian. Oleh itu, gagal dalam ujian yang bertujuan menguji pengetahuan tahap 16 tahun -pelajar yang lama.

Kajian ini dilakukan di UK, sesuai dengan norma program pendidikan nasional. Sama sekali tidak rumit seperti yang kelihatannya - para pembangun DeepMind sudah mengetahui masalahnya. Ternyata walaupun AI dapat menyelesaikan banyak masalah matematik dengan mudah, ia tetap tidak dapat mengenali rumusan masalah itu sendiri - dalam bentuk di mana pelajar menerimanya.

Daripada sekumpulan data yang jelas, AI menerima "abstrak" dari sudut pandang, teks, di mana huruf dicampur dengan angka, dan deskripsi lisan diselingi dengan formula. Apa yang kelihatan logik dan dapat difahami untuk pelajar terlatih memaksa algoritma DeepMind menghabiskan hampir semua sumber sistem hanya untuk mengenali dan mengekstrak maklumat. Dan itu mengejutkan semua orang, kerana AI sepertinya telah dilatih mengenai topik ini?

Tetapi tidak, AI ternyata tidak dapat menyelesaikan masalah yang dikemukakan dalam bentuk percuma. Ini bermaksud bahawa pembangun kecerdasan buatan menghadapi tugas baru, besar dan kompleks. Dan peminat dystopiia yang hebat dapat tidur dengan nyenyak - mesin tidak akan segera memahami apa yang ada di dunia ini.