Teknologi Dirac Bass membolehkan anda mendengar bunyi yang mustahil

OnePlus 6T

Dirac syarikat Sweden telah membentangkan sistem pembesar suara baru untuk alat berkuasa rendah seperti telefon pintar dan pembesar suara mudah alih. Ini membolehkan anda mendengar suara yang tidak dapat dihasilkan semula pada peranti seperti itu - bass ultra rendah. Untuk ini, orang Sweden menggunakan apa yang mereka sebut sebagai "teknik psikoakustik."

Dimensi dan seni bina telefon pintar moden tidak membenarkan sistem bunyi yang cekap - ruang fizikal tidak mencukupi. Di samping itu, tidak ada lagi ruang untuk tingkap pembesar suara di bezel kaca rata. Beberapa model eksperimen dapat menghasilkan semula suara pada frekuensi sekitar 30 Hz, tetapi bagi kebanyakannya ini tidak dapat dicapai.

Teknologi Dirac Bass membolehkan anda "mendengar" suara pada frekuensi di bawah 30 Hz dari pembesar suara telefon pintar biasa, walaupun sebenarnya tidak terdengar dari situ. Ia menggunakan teknik psikoakustik, gabungan nada tiruan beberapa oktaf lebih tinggi, yang menyesatkan fikiran kita. Ini tidak berbahaya, seseorang secara semula jadi cenderung untuk mendengar dan melihat apa yang dia mahukan, dan bukan perkara sebenar. Hanya dalam kes ini dia didorong ke arah yang benar.

Penerangan lengkap mengenai teknologi Dirac Bass akan tersedia selepas persembahan rasmi di CES 2019 Januari depan. Batasan pertama sudah diketahui - untuk menggunakan teknologinya, anda perlu menyokong platform Dirac Panorama Sound atau Dirac Power Sound. Yang terakhir ini, misalnya, dalam model telefon pintar OnePlus 6T, tetapi syarikat itu mengisyaratkan bahawa mereka bertaruh pada model gadget terbaru yang akan datang.