Syarikat China BigPixel mencipta foto beresolusi tertinggi di dunia

Foto, yang diambil dari salah satu tempat tertinggi di sekitar Shanghai - Menara TV Oriental Pearl, berjaya membuat banyak kebisingan, terutama di kalangan pengguna rangkaian sosial: gambar itu dilihat dan dikaji oleh lebih daripada 8 juta orang. Penulis dari BigPixel studio melaporkan bahawa resolusi gambar adalah 195 gigapixel.

Untuk memahami sama ada ini banyak atau sedikit, sudah cukup untuk diingat bahawa resolusi kamera digital dan telefon pintar yang biasa kita gunakan sekarang adalah sekitar 12 megapiksel. Dalam kes gigapixel, kita sudah membicarakan satu bilion piksel.

Ciri-ciri tersebut memungkinkan untuk membuat foto 2000 kali lebih tepat daripada gambar yang diambil dengan kamera konvensional. Berkat teknologi jahitan khas, adalah mungkin untuk mengambil gambar panorama, yang terdiri daripada banyak foto yang dikumpulkan selama beberapa bulan, "dijahit" menjadi satu keseluruhan gambar.

Berkat resolusi tinggi seperti itu, objek yang jauh dalam foto dapat diperbesar berkali-kali - sebagai contoh, untuk melihat ekspresi wajah seseorang yang jaraknya beratus-ratus meter dari kamera.