Amerika Syarikat sedang bersiap untuk menghalalkan projek menukar orang yang mati menjadi kompos

Di negara bagian Washington, pihak berkuasa tempatan sedang mengusahakan rang undang-undang baru yang akan menambahkan kaedah alternatif untuk menguburkan mayat warga yang meninggal dunia. Kami bercakap mengenai pemprosesan mayat menjadi jisim kompos, yang akan menjadi baja untuk ruang hijau. Penulis rang undang-undang itu adalah Senator Jamie Peterson, yang meringkaskan keinginan banyak orang yang terpesona oleh idea untuk menjadi sumber kehidupan baru atau sebahagian monumen bersejarah selepas kematian.

Ideanya jauh dari baru, pada dasarnya cukup sederhana dan dalam pelaksanaannya, tetapi bertentangan dengan perundangan - senator Washington ingin menghilangkan konflik hukum ini. Ini bukan mode untuk menarik perhatian pengundi, tetapi proses perundangan yang sebenarnya. Peterson mengemukakan idea itu pada tahun 2017, tetapi kemudian ia ditolak kerana teknologi yang tidak sempurna - ketakutan dinyatakan bahawa tubuh manusia, yang kotor dari segala segi, akan menjadi tempat pembiakan mikroba berbahaya, dan bukan bahan berguna.

Atas permintaan pihak berkuasa negeri, Profesor Madya Lynn Carpenter-Boggs melakukan penyelidikan selama berbulan-bulan mengenai badan penderma. Mayat-mayat itu ditempatkan di ruang kompos, di mana dagingnya diuraikan oleh mikroorganisma, dicampur dengan jerami dan habuk papan. Para saintis telah mengusahakan teknologi pengudaraan dan proses pemangkin untuk menghilangkan risiko patogen. Akibatnya, "resipi" diperoleh, menurut kompos yang diperlukan tubuh selama sebulan, dan outputnya adalah 1 meter padu. baja sejagat.

Adalah lebih baik bagi penjaga moral dan penganut tradisi untuk tidak mengganggu kerja senator Washington, untuk mengelakkan kemarahan orang Amerika biasa. Menurut Persatuan Pengarah Pengebumian Nasional, warga negara ini semakin terpaksa mengumpulkan wang untuk pengebumian di laman crowdfunding atau meminta bantuan penaja. Kurang daripada seperempat penduduk negara ini mampu membayar $ 7, 000 untuk memindahkan mayat ke dalam keranda dan di bawah tanah, sementara kompos akan berharga tidak lebih dari $ 5, 000. Dan jika anda akan mewariskan diri anda menjadi pokok buah, hasil penjualan tanaman selama beberapa dekad akan menanggung semua perbelanjaan.