Burger sintetik "Mustahil" membuat percikan di CES

Impossible Foods yang berpusat di California adalah yang pertama mempersembahkan sesuatu yang baru dari dunia industri makanan di pameran teknologi CES. Atau dari bidang biokimia - bahagian mana yang harus dilihat. Mereka mencipta Impossible Burger 2.0, generasi burger vegan seterusnya di mana daging tiruan hampir tidak dapat dibezakan dengan daging sebenar.

Versi pertama dari Impossible Burger muncul beberapa tahun yang lalu dan menggunakan bahan yang disebut heme, dari perkataan hemoglobin. Ini meniru darah binatang dan, ketika ditambahkan ke tepung dan daging cincang rempah-rempah, memberikan warna, penampilan dan rasa daging, terutama setelah memanggang. Walau bagaimanapun, bekas "pengganti daging" jelas "tiruan", sangat menyusahkan untuk menyediakan tiruan hidangan daging yang lain, dan pencinta makanan seperti itu dengan mudah mengenali hasil tangkapannya. Sekarang versi 2.0 sudah habis dan ia membuat percikan.

Salah satu komponen utama sintetik, gluten gandum, telah digantikan dengan protein soya. Ini mengubah struktur "daging" setelah rawatan panas, ia menjadi lebih kaku dan sekarang perlu dikunyah. Daging cincang tidak lagi runtuh di tangan, ia boleh digunakan untuk memahat bebola daging, dan pada ladu, dan rebus. Tetapi yang utama ialah semasa menjalankan ujian mencicipi, kebanyakan responden bersetuju dengan legenda bahawa ini adalah daging sebenar, hanya dalam proses baru. Foodies dapat mengetahui perbezaannya, tetapi pengunjung biasa ke CES 2019 tidak.

Potongan burger mustahil mengandungi 14 gram lemak dan mempunyai jumlah zat besi dan protein yang sama dengan potongan daging lembu dengan ukuran yang sama. Walau bagaimanapun, harganya hampir sama, untuk wang mereka, pembeli akan menerima 240 kalori untuk setiap 100 gram produk. Kira-kira 20 restoran vegan di Las Vegas, New York dan San Francisco telah menandatangani kontrak untuk pembekalan produk ini, pada pertengahan tahun ini "burger mustahil" akan dijual di rantaian White Castle dan Umami Burger, dan oleh akhir tahun 2019 mereka akan muncul dalam penjualan percuma yang meluas di Amerika Syarikat.