Kereta AI Caper dapat mengubah dunia runcit selamanya

Nampaknya dengan pertumbuhan perdagangan dalam talian yang meledak, perdagangan runcit secara beransur-ansur akan hilang. Namun, hari ini di Amerika Syarikat, anda dapat melihat kebangkitan semula yang sebenarnya. Sebagai contoh, Amazon di kedai Go menunjukkan bahawa dengan menggunakan gabungan kecerdasan buatan, sensor dan kamera, anda boleh membuat pembelian tanpa pergi ke tempat pembayaran.

Walau bagaimanapun, sistem ini ternyata mempunyai kekurangannya: sukar untuk dibuat skala, dan ia dapat membuahkan hasil hanya dalam jangka masa panjang. Di samping itu, memasang beratus-ratus bahkan ribuan kamera dan sensor di pasar raya rantai besar seperti Walmart atau Target hampir tidak disarankan.

Penyelesaian untuk masalah ini boleh menjadi keranjang barang Caper dengan unsur AI - produk permulaan dengan nama yang sama. Sensor yang terdapat di dalamnya dapat mengenal pasti setiap produk secara automatik dan mengira jumlah nilai keseluruhan pembelian. Setelah berbelanja selesai, pembeli akan dapat membayar pembelian menggunakan terminal pembayaran terbina dalam.

Caper pasti menarik minat peruncit besar. Berbanding dengan pesanan Amazon Go menggunakan kamera, Caper kelihatan lebih ringkas dan cekap.

Pada masa ini, kereta pintar berada dalam fasa pengujian terhad - iaitu, pelanggan mengimbas kod bar secara manual terlebih dahulu dan kemudian meletakkan produk di dalam troli. Pembangun Caper berharap dapat menjadikan prosesnya sepenuhnya automatik pada akhir tahun ini, setelah itu teknologi baru akan dilancarkan di 150 kedai AS.