Peminat itu menghabiskan sepanjang minggu dalam realiti maya

"Ini mungkin perkara paling bodoh yang pernah saya lakukan, tetapi selamat datang ke masa depan kita." Ini adalah bagaimana Jake Wilmot, pengasas bersama studio kandungan maya yang berpusat di Atlanta, Disrupt VR, menggambarkan eksperimennya. Dia menghabiskan 168 jam tanpa melepaskan alat dengar realiti maya untuk mengetahui bagaimana rasanya berpindah sepenuhnya ke "dunia palsu."

Sebagai tempat percobaan, Wilmot memilih pangsapuri sendiri, merapatkan tingkap untuk menutup dari perubahan zaman, dan menyimpan makanan. Dia menggunakan dua jenis alat dengar - model Oculus khas dengan sambungan PC dan satu set program untuk realiti maya, ditambah versi mudah alih dengan perisian khas. Dia menggunakan yang pertama untuk tujuan yang dimaksudkan, yang kedua memiliki kamera terpadu, sehingga Wilmot dapat melihat apa yang terjadi dalam kenyataan, tetapi dalam format "maya" yang diproses.

Menurut peraturan, dia dapat mengubah headset kapan saja, menutup matanya selama 30 saat agar tetap berada di dunia digital sepanjang eksperimen dan tidak melihat dunia di sekelilingnya dengan mata sendiri. Wilmot bekerja, makan, tidur, melakukan pekerjaan rumah tangga dan pada masa yang sama bermain dan dilatih dalam VR - sepanjang masa dengan alat dengar di kepalanya. Dia menggambarkannya sebagai dunia "kebebasan sejagat" di mana, sebagai reaksi terhadap tekanan, anda dapat dengan mudah berubah menjadi pahlawan dan pergi untuk menghancurkan naga maya. Atau aturkan senaman kecergasan di Marikh, dan kemudian pergi ke VRChat untuk berbual dengan rakan.

Perbezaan antara berinteraksi dengan dunia melalui monitor komputer dan alat dengar VR, menurut Wilmot, sangat besar. Dia tidak ingat saat ketika kesan kehadiran mulai mendominasi, tetapi dia jelas merasakan bahwa dia tidak "memasuki" realiti maya, tetapi secara harfiah "hidup" di dalamnya. Pada akhir eksperimen, disorientasi berlangsung beberapa minit, Wilmot dengan cepat kembali. Dan kesannya yang paling jelas adalah - "grafik yang menakjubkan di dunia nyata!"