Burger King Mengumumkan Daging Sintetik Abad ke-21

Burger King, rantai makanan segera terbesar, telah membuat perjanjian dengan pencipta "antimeat", syarikat Impossible Foods, untuk membekalkan produknya untuk hidangan baru "Impossible Whopper". Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, potongan daging ini dengan daging tiruan, tetapi tanpa ada di dalamnya, sudah banyak digunakan di Amerika Syarikat. Perikatan dengan Burger King pasti akan menjadi kejayaan dalam mendorong keluar dari industri daging.

Menurut wakil-wakil dari Impossible Foods sendiri, tujuan mereka adalah untuk mengurangkan jumlah pengeluaran daging dan dengan itu dapat mengurangkan kesan berbahaya kepada alam sekitar. Bukan kebetulan bahawa dalam keterangan potongan untuk wapper baru, parameter berikut dibawa ke tempat pertama: Ketika dibuat, 75% lebih sedikit air digunakan, 95% lebih sedikit tanah digunakan dan 87% lebih sedikit gas rumah kaca dihasilkan daripada ketika menghasilkan potongan dengan daging lembu dengan ukuran yang sama

Impossible Foods telah mengembangkan teknologi untuk mengekstrak protein yang disebut hema dari kacang soya, yang, apabila dicampurkan dengan pengisi dan pengganti, meniru rasa daging dengan tepat. Ahli kimia syarikat juga berjaya mengekalkan rasa kenyang, dan "cutlet" mentah berdarah dan juga perlu digoreng sebelum makan, seperti daging. Persamaannya sangat hebat sehingga beberapa restoran malah menawarkan bonus kepada pelanggan sekiranya mereka meneka dengan tepat potongan mana yang asli dan mana yang tiruan.

Pada mulanya, pemborong bebas daging akan mula dijual di 59 gerai di St. Louis, tetapi pada akhir tahun ini mereka akan berada di menu semua restoran Burger King di AS.