Penapis Udara Genius membunuh 99.9% virus dengan serta-merta

Penapis udara Genius baru, yang dikembangkan oleh pasukan saintis di University of Michigan, berfungsi lebih pantas dan lebih baik daripada yang setara. Secara harfiah dalam sekejap detik menghancurkan semua bakteria dan virus di udara sekitarnya.

"Elemen merosakkan" utama penapis adalah plasma suhu rendah, yang ditemui lebih dari 100 tahun yang lalu. Secara semula jadi, ia dapat dibandingkan dengan nyalaan tanpa haba yang dihasilkan oleh reaktor elektromagnetik.

Apabila oksigen tulen disalurkan melalui sistem sedemikian, kesan yang serupa dengan elektrik statik timbul di dalamnya. Plasma sebenarnya adalah zarah udara terionisasi (bermuatan) yang terbentuk di sekitar setiap percikan. The Genius adalah tiub yang dipenuhi dengan manik-manik kaca yang memerangkap pembuangan kecil ini.

Kajian menunjukkan bahawa di bawah pengaruh plasma, dinding membran sel bakteria hancur, yang sama dengan kematiannya. Denyutan plasma 10 saat mencukupi untuk membunuh 97% E. coli. Genius telah menunjukkan keberkesanan yang lebih besar terhadap virus. Pemasangannya merosakkan 99.9% virus ujian dalam seperempat saat.

Teknologi baru mempunyai prospek besar di mana-mana bidang yang memerlukan kebersihan dan kemandulan - terutama dalam bidang perubatan.