Pemancar laser pertama di dunia membuka jalan untuk Wi-Fi ultra cepat

Penyelidik di Harvard School of Engineering and Applied Sciences. John A. Paulson adalah orang pertama yang menggunakan laser semikonduktor untuk menghantar isyarat gelombang mikro. Mereka menggunakan pemancar hibrid - ia memancarkan foton pada frekuensi yang berbeza, dan mereka, dalam keadaan tertentu, dapat memasuki resonans. Ini menghasilkan ayunan elektron pada frekuensi gelombang mikro dalam spektrum komunikasi, yang memungkinkan untuk menghubungkan sinaran laser dan gelombang radio.

Semasa eksperimen, para saintis memodenkan salah satu elektrod, membuat slot di dalamnya dan dengan itu menjadikannya analog dari antena dipol. Tahap seterusnya adalah eksperimen panjang mengenai modulasi radiasi laser untuk menyederhanakan sifatnya, untuk membuat corak untuk pengkodan maklumat dalam denyutan. Masih ada menambahkan antena tanduk, serta modul penyahkodan isyarat, dan kami mempunyai sistem komunikasi.

Para saintis berjaya mengekod, menghantar, menerima dan menyahkod maklumat dengan cara yang baru. Kelebihan komunikasi jenis ini jelas - laser beroperasi dalam julat terahertz, memberikan kadar pemindahan data yang luar biasa. Plus, peranti ini dibuat mengikut skema "all-in-one", yang menjanjikan prospek untuk miniaturisasi lebih lanjut dan penggunaan sistem komunikasi baru untuk Internet of Things. Walau bagaimanapun, penulis kajian mengakui bahawa mereka masih hanya pada asal-usul teknologi baru.