Kecerdasan buatan telah mengembangkan resipi baru untuk wiski untuk pertama kalinya dalam sejarah

Penyulingan Scotland Mackmyra telah mengumumkan usaha sama dengan Microsoft dan Fourkind, sebuah syarikat teknologi Finland. Mereka berhasrat untuk mengarahkan kecerdasan buatan untuk mengembangkan resipi wiski baru untuk membawa ke pasar produk yang tidak mempunyai analog. Pengeluaran bermula pada musim gugur ini dan kemungkinan memerlukan sekurang-kurangnya 3 tahun penuaan standard sebelum wiski dapat dirasakan oleh sommelier.

Microsoft menyediakan platform Azure dengan kekuatan pengkomputeran dan teknologi kecerdasan buatannya. Mackmyra memasukkan ke dalam projek set data pengeluaran wiski selama 20 tahun, yang merangkumi bukan sahaja resipi yang berjaya dan gagal, tetapi juga banyak maklumat pemasaran, termasuk data mengenai aktiviti pesaing. Fourkind akan membantu anda mengumpulkan semua elemen supaya AI dapat mengembangkan kira-kira 70 juta resipi baru, dan kemudian memilih pilihan terbaik dari mereka.

"Resipi untuk wiski akan mencipta AI, tetapi berdasarkan pengalaman dan pengetahuan orang sebenar, " jelas Angela D'Orazio, penyuling utama Mackmyra, "Dan keputusannya juga akan dibuat oleh orang lain. Mereka juga bertanggungjawab untuk membuat minuman itu. " Membolehkan mesin mengambil pekerjaan dari orang-orang di kawasan ini tidak perlu dipertimbangkan. Tetapi ini adalah tuntutan kontroversial - IntelligentX, Carlsberg dan Champion Brewing sudah bereksperimen dengan sistem pembelajaran mesin untuk mengoptimumkan proses pengeluaran.

Resipi wiski percubaan pertama dari AI baru adalah minuman malt tunggal kuning keemasan dengan nota herba anise, sitrus, halia, lada putih, rasa pedas dengan rasa kering.