Ganja boleh membuat antibiotik baru untuk membunuh superbug

Seorang penyelidik dari University of Queensland dan penyelidik terkemuka di Botanix Pharmaceuticals Mark Blaskovich bercakap mengenai ubat baru yang berpotensi revolusioner pada persidangan Persatuan Amerika untuk Mikrobiologi. Komposisi dengan indeks kerja BTX 1801 berdasarkan pada cannabidiol dan bertujuan untuk melawan bakteria. Lebih-lebih lagi, ada bukti bahawa ia dapat memusnahkan strain tahan antibiotik.

Botanix Pharmaceuticals melaporkan keberkesanan luar biasa BTX 1801 dalam membunuh bakteria. Dan ubat itu bertindak dengan cepat, memusnahkan seluruh populasi mikroba berbahaya hanya dalam beberapa jam. Dan bakteria tidak dapat mengembangkan kekebalan terhadapnya walaupun setelah banyak kontak. Benar, percubaan manusia belum dilakukan, tetapi ubat lain yang berasaskan cannabidiol, BTX 1503, telah berjaya digunakan dalam rawatan jerawat dan jerawat.

Analisis umum maklumat yang disampaikan membolehkan kita menyimpulkan bahawa potensi penyembuhan kanabidiol hanya berlaku pada bakteria gram positif, tetapi bukan gram negatif. Artinya, dia masih tidak dapat menjadi ubat mujarab dan analog baru antibiotik yang berkesan. Tetapi faedah yang dapat diperoleh darinya menjadikan ganja tumbuh untuk tujuan perubatan untuk pengeluaran kanabidiol menjadi lebih masuk akal dan bermanfaat daripada sebelumnya.

Penting untuk diperhatikan bahawa maklumat tersebut diberikan berdasarkan maklumat dari Botanix Pharmaceuticals, tanpa penerbitan dalam jurnal ilmiah dan tinjauan rakan sebaya. Dan seseorang tidak dapat mengecualikan keterlaluan sifat cannabidiol, serta sediaan ubat dari itu.