Ahli dermatologi telah belajar bagaimana menumbuhkan rambut di "ladang" khas menggunakan percetakan 3D

Penyelidik di Universiti Columbia berjaya menumbuhkan rambut sepenuhnya di persekitaran makmal untuk pertama kalinya. Dalam jangka panjang, ini akan membantu menyelesaikan salah satu masalah perubatan kosmetologi yang mendesak: di mana mendapatkan cukup bahan untuk pemindahan rambut, jika tidak ada lagi yang tersisa di tubuh pesakit sendiri? Jenis percetakan 3D yang inovatif berjaya.

Pencetakan tiga dimensi diperlukan untuk membuat "tempat tidur" - kawasan dalam bentuk filem tipis dengan lubang untuk folikel rambut yang meniru kulit. Ukuran lubang kurang dari 0.5 mm, yang sangat sukar untuk dihasilkan semula dalam percetakan 3D sebelum munculnya jenis pencetak ultra tepat yang baru. Selepas "katil" dicetak, folikel ditanam di dalamnya dan pertumbuhannya bermula.

Untuk pertumbuhan rambut yang berkesan, perencat terbaru, bahan yang disebut "JAK-STAT", digunakan. Ia bertindak pada sel stem rambut, membangkitkannya dari "hibernasi". Ketika rambut tumbuh, ia memenuhi liang dan tertanam dengan kuat di pangkal - yang tinggal hanyalah menunggu ikatan yang stabil terbentuk. Selepas itu, filem dengan rambut dikeluarkan dari unit makmal dan dipindahkan ke pesakit, seperti kulit yang normal dengan rambut.

Kaedah ini bersifat eksperimental dan tidak lama lagi akan disajikan sebagai perkhidmatan komersial untuk memerangi keguguran rambut. Para saintis terutamanya berminat dengan kemungkinan mendapatkan sampel rambut dengan cepat untuk eksperimen, menguji ubat baru, kaedah rawatan dan rawatan. Tetapi, dalam jangka panjang, teknologi ini boleh menyebabkan penolakan rambut penderma secara umum - malah rambut palsu hanya boleh "ditanam dalam tabung uji."