Terowong bawah tanah untuk ditukar menjadi sistem pemanasan dan penyejukan untuk bangunan di atas

Jurutera Switzerland telah mencadangkan untuk menggabungkan sistem penyingkiran haba berlebihan yang mereka kembangkan ke dalam terowong metro yang sedang dalam pembinaan di Lausanne. Bukan rahsia lagi bahawa kereta bawah tanah sentiasa terlalu panas kerana pergerakan kereta api, operasi banyak mekanisme, dan kehadiran banyak orang. Sebelum ini, tugas untuk menganalisis semua pelepasan haba ini dianggap terlalu sukar, tetapi sekarang telah dibuat model yang akan memungkinkan penggunaan tenaga termal untuk keuntungan.

Ideanya cukup mudah - daripada menghabiskan tenaga untuk pengudaraan dan penghawa dingin yang kuat di metro, mereka segera mengeluarkan lebihan haba dari terowong di luar. Yang anda perlukan hanyalah meletakkan paip dengan penyejuk di dinding struktur, sekurang-kurangnya dengan air biasa. Ia akan menerima haba dari udara yang dipanaskan di terowong dan membawanya ke mana sahaja diperlukan. Dalam kes ini, terus ke permukaan, ke bangunan berdekatan.

Pada musim sejuk, air sejuk dipam di bawah tanah, yang dipanaskan secara pasif ke tahap di mana ia dapat dibekalkan ke radiator pemanasan premis kediaman. Pada musim panas, sebaliknya, dengan menggunakan sistem yang serupa, anda dapat mengeluarkan lebihan haba dari bangunan dan menghilangkannya di bumi. Jurutera Switzerland telah mengira bahawa dalam keadaan metro yang diproyeksikan di Lausanne, adalah mungkin untuk membina sistem yang akan mengambil haba dari 60, 000 meter persegi. permukaan terowong dan panaskannya untuk 1500 pangsapuri hingga 80 sq.m. setiap satu.

Kelebihan utama teknologi ini untuk bandar adalah penjimatan tenaga total. Dan pada pemanasan perumahan, dan pada pengudaraan kereta bawah tanah, dan pada penyejukan komunikasi pada musim panas, dan pada kerja sistem pembersihan udara. Dianggarkan bahawa penghapusan pemanasan gas akan mengurangkan pelepasan CO 2 sebanyak 2 juta tan per tahun. Pada masa yang sama, pembinaan tidak akan memerlukan perbelanjaan yang besar, jangka hayat keseluruhan sistem adalah sekitar 100 tahun, dan titik yang paling rentan adalah pam haba, yang harus diganti 20 tahun sekali, tidak lebih kerap.