Wang kertas Britain baru dengan Alan Turing mengandungi kod rahsia

Pada 15 Julai, ketua Bank of England, Mark Carney, mengumumkan bahawa wang kertas £ 50 yang baru, yang akan diedarkan pada akhir 2021, akan mempunyai gambaran tentang Alan Turing, salah seorang pengasas kriptografi, sains komputer dan kecerdasan buatan. Pada masa yang sama, mesej itu tidak menyebutkan perincian reka bentuk wang kertas yang penting: ia juga menggambarkan "telur Paskah" yang tidak biasa dan tersembunyi dengan bijak.

Di sebelah kiri potret A. Turing, kod binari 1010111111110010110011000 digunakan pada pita seperti gelombang polimer. Menukarkannya menjadi kod perpuluhan, kita mendapat nombor 23061912 atau 23 Jun 1912 - tarikh lahir yang luar biasa ahli sains.

Rekod jejaknya merangkumi konsep "Turing Machine" pengkomputeran (gambarnya juga ditunjukkan di wang kertas) - prototaip komputer moden, dan penyahkodan kod mesin enkripsi Jerman "Enigma". Pada puncak Perang Dunia II, ini memungkinkan Sekutu memintas dan membaca laporan rahsia dari Tentera Udara dan Tentera Laut Jerman.

Satu perincian kecil lagi. Alan Turing menjadi pemenang sejenis "pemutus" seluruh negara dari 989 pemohon, termasuk ahli fizik terkemuka abad ke-20 Ernest Rutherford, James Maxwell, Stephen Hawking dan lain-lain. Kemudian, komisen khas Bank of England mengurangkan senarai itu kepada 12 pemohon. Akibatnya, dengan keputusan ketua bank, telapak tangan itu pergi ke Alan Turing.