Tatu dengan penanda bio akan membolehkan anda memantau kesihatan anda secara bebas

Para saintis di Universiti Teknikal Munich telah mengembangkan formulasi reka bentuk biometrik yang boleh menjadi tatu petunjuk praktikal pertama di dunia. Konsepnya tetap sama - untuk membuat gambar sederhana pada tubuh manusia yang mengubah warnanya sebagai tindak balas kepada turun naik kepekatan bahan utama dalam badan. Bentuk pelaksanaannya menarik - ahli biokimia Jerman telah mencadangkan beberapa penyelesaian mudah.

Dalam ujian makmal pada sampel kulit babi, pewarna disuntik melalui epidermis ke dalam dermis, serupa dengan tatu konvensional. Untuk komposisi pertama, campuran metil merah, bromothymol blue dan phenolphthalein dipilih, yang secara default berwarna kuning. Walau bagaimanapun, jika tahap pH kulit meningkat di atas 5 dan hingga 9, warna tatu berubah menjadi biru - perbezaannya dapat dilihat dengan mata kasar dan dikenali oleh kamera telefon pintar.

Komposisi seterusnya berubah warna dari kuning menjadi rawa dengan peningkatan kadar glukosa, yang dapat ditafsirkan sebagai ancaman diabetes. "Koktail" ketiga adalah pengesan protein albumin, petunjuk kegagalan buah pinggang, di sini gabungan warna dari warna ke biru dipilih. Semua bahan murah dan mudah dikendalikan, dan dengan persiapan yang tepat, bahan tersebut boleh disapu pada kulit dengan mesin tatu konvensional. Petunjuk tidak memerlukan penggunaan tenaga semasa proses pemantauan, semuanya berfungsi dalam mod pasif.

Penulis pengembangan menganggap yang paling penting bukan fakta petunjuk sederhana bahan dalam tubuh sebagai kemampuan untuk memerhatikan dinamika proses. Baik doktor dan pesakit akan segera mengetahui sekiranya perubahan berlaku, tanpa mengambil ujian dan mempelajarinya lama di makmal.