Pentagon mengembangkan teknologi laser baru untuk menghantar arahan suara

Seperti yang dilaporkan oleh Military Times, para ahli Pentagon sedang berusaha untuk membuat sistem tempur yang menggunakan laser untuk mengirimkan isyarat suara dan bahkan ucapan manusia dari jarak jauh kepada orang-orang tertentu. Pada masa ini, sejumlah projek dikhaskan untuk kaedah mempengaruhi orang ramai menggunakan teknologi laser dan plasma. Perincian teknikal operasi sistem ini masih belum diketahui.

Bagaimanapun, para pegawai mengatakan bahawa projek-projek itu jangka panjang dan laser yang mampu menghantar isyarat bunyi melalui dinding tidak akan dibina sehingga lima tahun dari sekarang.

Pada gilirannya, penerbitan Live Science memaklumkan bahawa ketika teknologi berkembang, laser "suara" akan dipasang pada pesawat tempur dan kenderaan lain untuk menekan rusuhan.

"Hari ini, saya dapat meletakkan laser di mana sahaja, dan jaraknya tidak akan menjadi masalah, " kata ketua projek Dave Lowe dalam wawancara dengan The Times. "Arahkan plasma ke sasaran, aktifkan, dan Anda mendapat bunyi bip."