"Chernobyl Sarcophagus" dibongkar dengan tergesa-gesa, kerana ia berada di ambang kehancuran

Sarkofagus lama, yang didirikan di atas unit kuasa keempat dari loji tenaga nuklear Chernobyl, boleh runtuh pada bila-bila masa, menurut syarikat pengurusan loji tenaga nuklear Chernobyl. Struktur ini, yang dibangun dengan tergesa-gesa oleh usaha berani 600, 000 pekerja dan jurutera Soviet, hari ini dipegang oleh gravitasi sahaja. Lebih kurang 400, 000 meter padu konkrit dan 30, 000 tan keluli mengekalkan bentuk strukturnya, tetapi ia sudah usang dan lama-lama hilang.

Ketika Sarcophagus dibina pada tahun 1986, kecepatan kerja berada di tempat pertama, dan kekuatan struktur pelindung, yang harus menahan ancaman kecil yang diteliti oleh inti loji tenaga nuklear yang hancur, berada di tempat kedua. Mereka memikirkan mengenai ketepatan pemasangan di tempat terakhir, masalah ketahanan juga tidak dapat diselesaikan kerana kekurangan masa dan sumber daya. Akibatnya, selama tiga dekad, banyak retakan dan lubang telah terbentuk di "Sarcophagus" pada sendi elemen. Penebat lama juga rosak.

Nasib baik, pemasangan New Safe Confinement, kubah raksasa yang terbuat dari 32, 000 tan keluli, selesai pada tahun 2016. Ia menjadi struktur mudah alih terbesar di darat dalam sejarah - kubah dipasang bersebelahan dan mendorong "Sarcophagus", menutupinya sepenuhnya dan semua struktur lama. Sekarang di dalam, di bawah perlindungan baru, anda dapat melakukan kerja pembongkaran dengan selamat, yang akan dimulakan dalam masa terdekat.

Telah diumumkan bahawa kontrak telah ditandatangani antara syarikat pengurusan Chernobyl NPP GSP dan kontraktor Ukrbudmontazh untuk pembongkaran Sarcophagus sehingga 2023. Selepas itu, tahap yang lebih sukar akan bermula - penghapusan jisim lava yang terbentuk ketika memadamkan inti yang terbakar dengan campuran pasir, plumbum dan boron. Mereka sangat radioaktif, dan oleh itu memerlukan kaedah pemprosesan baru. Fasa ini dijadualkan selesai pada tahun 2065.