5 helah untuk memberitahu realiti dari DeepFake (buat masa ini)

"DeepFake", yang bermaksud "deep fake" dalam terjemahan, bukan hanya pembuatan semula verbal berbahasa Inggeris. Hari ini, deepfake, pertama sekali, berkembang pesat, dapat diakses dan cepat mendapat populariti di kalangan pengguna teknologi Internet untuk mensintesis gambar menggunakan kecerdasan buatan.

Terdapat sebab-sebab yang sangat membimbangkan penggunaannya. Faktanya adalah bahawa DeepFake berkembang jauh lebih cepat daripada yang diharapkan, menakutkan dengan potensinya.

Perlu diakui bahawa teknologi itu semakin kualitatif, dan tidak lama lagi kita tidak akan dapat menentukan di mana wira-wira video itu asli, dan di mana dibuat oleh komputer.

Penonton YouTube yang tidak berpengalaman, di mana produk seperti itu semakin banyak, tidak akan berlebihan untuk mengetahui beberapa petua untuk mengesan DeepFake.

1. Perhatikan resolusi dan perbezaan kualiti rendering dari elemen wajah dan sisa video. Video asalnya biasanya lebih berkualiti daripada video yang ditampal. Contoh tipikal adalah video demo dengan kepala Steve Buscemi "dipindahkan" ke badan Jennifer Lawrence.

2. Tanda DeepFake yang pasti - jika wajah ditutup atau ditunjukkan pada sudut akut. Ini sering mengakibatkan artifak kabur atau pergerakan tidak wajar. Contohnya ialah "gabungan" gambar Jim Carrey dan Jack Nicholson dari filem "The Shining".

3. Ukuran wajah yang tidak wajar juga menunjukkan pemalsuan oleh kamera yang dipasang pada sudut yang berbeza. Hasilnya adalah wajah dengan ukuran yang berbeza, seperti yang dapat dilihat dalam contoh Sylvester Stallone dalam "peranan" Terminator.

4. Perhatikan sempadan dan peralihan yang tidak wajar. Bahagian sempadan wajah (dagu, alis, tulang pipi, rambut wajah, bintik-bintik, dan tanda lahir) boleh bergantian antara yang asal dan pertukaran. Sebarang perbezaan adalah bukti pemalsuan yang mendalam. Contohnya adalah "perekatan" Bill Hader dan Tom Cruise.

5. Tanda pemalsuan lain adalah warna kulit yang tidak wajar. Perbandingan nada kulit dengan pergerakan wajah, terutama di sempadan, memberikan DeepFake. Untuk melakukan ini, saksikan serpihan dengan penyertaan watak bersama dari Jim Carrey dan Alison Brie.

Teknologi pemalsuan yang mendalam pasti akan berkembang. Agar tidak tertipu dengan contoh lain, ada baiknya melatih mata dan mengembangkan pemikiran kritis.