Di Chile, penunjuk perasaan mematikan drone polis dengan ratusan penunjuk laser

Di tengah tunjuk perasaan besar yang menggegarkan Chile dalam beberapa hari kebelakangan ini, berlaku episod yang tidak biasa - penunjuk perasaan melumpuhkan drone polis dengan menunjuk ratusan penunjuk laser ke arahnya.

Orang Chile bukan yang pertama menggunakan laser terhadap polis. Sebelumnya, para penunjuk perasaan di Hong Kong dengan bantuan mereka mula mematikan kamera pengawasan. Lebih-lebih lagi, dalam versi yang lebih kuat, teknologi ini telah lama digunakan di tentera beberapa negeri untuk memerangi drone.

Namun, dalam kes ini, kita tidak bercakap mengenai pembakaran UAV. Menurut penerbitan dalam talian Nextgov, laser sama ada membutakan kamera pengendali darat atau mengganggu sensor ketinggian bawaan drone, sehingga memaksa ia turun.

Menurut Christopher Williams, pengarah umum kontraktor ketenteraan-teknikal Citadel Defense Company, Christopher Williams, idea penggunaan laser pointer secara besar-besaran dalam memerangi polis tidak akan menjadi trend umum, kerana terdapat banyak yang lebih merosakkan dan teknologi yang mudah diskalakan untuk menghilangkan drone. Walau bagaimanapun, hampir tidak ada yang dapat menandingi petunjuk laser yang sederhana, berpatutan dan, ternyata, sangat berkesan.