Artis terbaik di dunia menghasilkan semula perjalanan psychedelic dalam realiti maya

Setengah abad yang lalu, saintis mengembangkan ubat halusinogenik dan psychedelic seperti LSD dalam usaha untuk meneroka cakerawala pemikiran manusia. Hari ini, idea-idea ini sekali lagi menarik perhatian penyelidik di seluruh dunia, tetapi idea ini telah beralih dari teknologi biokimia ke realiti maya. Soalan utamanya ialah - adakah mungkin dengan pertolongannya untuk membenamkan seseorang dalam keadaan kesedaran yang berbeza?

Karya utama dilakukan di sekitar usaha untuk mencipta "perjalanan" otak melalui dunia yang diciptakan olehnya, dengan analogi dengan prinsip pengembangan kesedaran dengan bantuan bahan halusinogen. Karya khas termasuk aplikasi realiti maya Ayahuasca oleh pengarah Perancis Jan Kounen, Visionarium oleh artis Sander Bose dan The Hallucination Machine, yang dikembangkan oleh University of Sussex.

Pengguna biasanya tidak mempunyai keluhan mengenai komponen visual dari projek-projek ini, tetapi para pakar menyatakan bahawa aplikasi tidak dapat meniru aspek psikedelik lain. Contohnya, perasaan pembubaran di ruang atau kesatuan dengan alam. Dan ini merupakan satu cabaran bagi pembangun kandungan VR, jelas Keisuke Suzuki, salah satu pencipta Mesin Halusinasi. Dan pada masa yang sama, petunjuk arah di mana teknologi harus dikembangkan jika kita ingin mencapai kesan perendaman sepenuhnya dalam realiti maya.

Sehingga kini, pengaturcara dan pereka realiti maya menghadapi halangan teknologi - mereka telah menggunakan semua alat untuk mempengaruhi pancaindera manusia, tetapi ini tidak mencukupi, dan tidak ada yang baru. Jalan keluar dari keadaan itu boleh menjadi muka neurointerterapi yang berinteraksi secara langsung dengan sistem saraf atau otak pengguna. Tahap perkembangan teknikal kita sekarang masih belum memungkinkan kita untuk membuatnya, yang bermaksud bahawa perjalanan psikedelik sepenuhnya dalam kebajikan belum tersedia untuk kita. Tetapi keinginan untuk mendapatkan produk yang unik dapat merangsang kerja ke arah ini.