Google menawarkan lawatan maya Versailles yang hebat

Palace of Versailles adalah salah satu tarikan paling popular di Paris, dikunjungi oleh berjuta-juta pelancong dari seluruh dunia setiap tahun. Malangnya, ia tetap tidak dapat diakses oleh berjuta-juta orang lain. Penyelesaian untuk masalah ini dicadangkan oleh teknologi moden.

Google dan Château de Versailles telah bekerjasama untuk mengadakan lawatan maya ke kediaman kerajaan Louis XIV menggunakan sistem realiti maya. Ini adalah projek fotogrametri terbesar yang meliputi 21 bilik dengan keluasan 35442.5 sq. meter. Pengguna HTC Vive dan Oculus Rift dapat melihat lebih dari 100 patung, lukisan dan karya seni lain dalam realiti maya. Lebih-lebih lagi, semua objek ini mempunyai perincian yang luar biasa.

Pakar Google mengumpulkan lebih dari 4 TB data dan bertekstur 15 bilion piksel. Aplikasi ini membolehkan anda mengikuti lawatan pangsapuri diraja, rumah opera, kapel kerajaan, Hall of Mirrors dan bahagian lain yang terkenal di Versailles.

Sekiranya anda tidak mempunyai alat dengar Vive atau Rift, anda boleh mengunjungi pameran dalam talian, yang menampilkan lebih dari 390 objek, termasuk seni, artifak sejarah dan lukisan. Pameran dan aplikasi kini boleh didapati di Google di laman web Seni & Budaya.