VOW Foods merancang untuk memberi makan stik gajah dan dinosaur

Kemajuan dalam penyuntingan genom dan eksperimen sel induk telah mendorong para penggemar untuk melancarkan sejumlah permulaan yang bertujuan untuk membuat daging eksotik. Ini bukan pengganti, seperti yang berlaku dengan jenama Beyond Meat yang semakin popular. Para saintis ingin memodenkan genom sel dan tumbuh secara harfiah sebanyak daging yang ingin dibeli dan dimakan oleh gourmet.

Dewasa ini, umat manusia menggunakan tiga jenis daging utama: daging lembu, daging babi, ayam. Untuk makan makanan eksotik seperti babi guinea atau ikan paus, anda perlu melakukan perjalanan ke seberang dunia. Pencinta sensasi baru mungkin menghadapi masalah serius jika mereka ingin mencicipi haiwan dari Buku Merah. Dan mencuba seekor lembu, raksasa atau tyrannosaurus Steller tidak akan berfungsi sama sekali - mereka tidak lagi bersifat semula jadi.

Pengasas VOW Food di makmal syarikat

Dan di sini sains datang untuk membantu gourmets. Tidak masuk akal untuk menghasilkan daging lembu atau kentang goreng yang sama di makmal - harganya mahal, dan kemungkinan besar rasanya akan berbeza dari yang biasa. Tetapi tidak ada yang hidup yang mencuba dinosaur, jadi minat dan permintaan dijamin, walaupun hasilnya tidak sempurna dan DNA daging hanya akan bertepatan dengan 70-80% dengan DNA haiwan leluhur. Lebih mudah dengan gajah atau zirafah - ahli teknologi dapat mengambil sampel sekarang dan mula mensintesis daging pada skala hampir industri. Ini betul-betul matlamat yang ditetapkan oleh startup VOW Foods.

Salah satu kesan sampingan yang menguntungkan dari pengembaraan gastronomi ini adalah penciptaan perpustakaan sel yang luas dari pelbagai haiwan untuk menghasilkan semula daging mereka pada masa akan datang. Dalam beberapa cara, ini serupa dengan dana benih, dengan perbezaan bahawa ia tidak akan berjaya menumbuhkan seekor binatang, hanya potongan daripadanya. Tetapi maklumat sedemikian akan berguna untuk sains dan generasi akan datang.