Saintis Amerika mengusahakan penciptaan sel suria yang disembur

Sekumpulan saintis dari University of Central Florida mengatakan bahawa penyelidikan baru mereka dalam kecerdasan buatan dapat digunakan untuk membuat sel solar yang disembur. Ini adalah larutan perovskite cecair khas.

Sel suria Perovskite (PSC) dapat mengubah cahaya matahari menjadi elektrik sama seperti panel solar silikon konvensional. Mereka dikembangkan lebih dari 10 tahun yang lalu, tetapi hingga kini para saintis belum dapat mencari resipi yang murah dan cekap tenaga untuk mendapatkan penyelesaian perovskite.

Kini teknologi pembelajaran mesin telah membantu penyelidik. Satu pasukan dari University of Florida melatih AI menggunakan lebih daripada 2.000 makalah penyelidikan yang diterbitkan mengenai perovskite, dan sekarang ia dapat meramalkan resipi penyelesaian mana yang akan optimum.

Para saintis berharap bahawa AI baru dapat membantu menghasilkan perovskite yang cukup fleksibel, cekap dan, paling penting, menjimatkan kos. Tetapi lebih banyak kajian masih diperlukan untuk mencapai tujuan ini.