Brazil membina rumah berteknologi tinggi dari sisa perlombongan

Studio seni bina Brazil Gustavo Penna Arquiteto e Associados (IPK & A), dengan sokongan teknikal dari syarikat metalurgi Gerdau, telah mendirikan Rumah Lestari yang tidak biasa. Ia dibina sepenuhnya dari sisa perlombongan kitar semula. Rumah ini berfungsi sebagai contoh konsep baru Gerdau, yang membawa projek sosial, serta isu pengoptimuman persekitaran dan pengeluaran ke dalam agendanya.

"Rumah Lestari" adalah struktur kejuruteraan yang kompleks dan tidak murah sama sekali, lebih-lebih lagi, projek ini mempunyai watak individu, dan oleh itu tidak ada perbincangan mengenai pembinaan perumahan secara besar-besaran dari sampah. Ini adalah buku teks dan sumber kebanggaan, pencapaian syarikat.

Pakar terbaik dari Jabatan Kejuruteraan Perlombongan Universiti Persekutuan Minas Gerais (Brazil) berusaha menjadikan sampah dari lombong menjadi bahan binaan yang mudah digunakan. Pasukan seramai 30 orang telah mencipta karya yang boleh dikatakan sebagai karya seni bina. Batu kasar, pelan lantai terbuka dengan minimum penamat, rak industri dengan kabel - Rumah Lestari menggunakan semua teknik pendekatan moden untuk reka bentuk perumahan.

Bangunan ini mempunyai beberapa bilik tidur, dapur dan ruang tamu, dinding kaca besar, tetapi tidak ada penghawa dingin. Sebaliknya, dinding memberikan teduhan yang berguna, dan sistem tingkap menyediakan pengudaraan pasif walaupun dalam cuaca yang tenang. Sumber tenaga untuk kediaman adalah matahari, angin dan bioreaktor untuk menghasilkan metana, air terkumpul dari pemendakan semula jadi, dipanaskan oleh panas matahari, dan air sisa diproses menjadi kompos.