Alat untuk membuang angin paru-paru dengan cepat akan mengeluarkan alkohol dari badan

Penyelidik Kanada Joseph Fisher, seorang ahli anestesi di Institut Penyelidikan Hospital Toronto, telah mengembangkan cara baru untuk membuang alkohol dengan cepat dari darah pesakit kecemasan. Untuk melakukan ini, dia menggunakan alat reka bentuknya sendiri ClearMate, yang dirancang untuk membuat ventilasi paru-paru dengan selamat. Bersama rakan sekerja, Fischer mengasaskan Thornhill Medical untuk mempromosikan ClearMate kepada orang ramai.

Pada mulanya, alat ini dibuat dalam rangka mengkaji idea sama ada hiperventilasi paru-paru dapat dibuat selamat untuk manusia. Ini adalah kaedah yang sangat berkesan untuk membersihkan paru-paru gas berbahaya, termasuk asap etanol, tetapi tubuh manusia tidak tahan walaupun dua minit terapi tersebut. Sebabnya ialah jika karbon dioksida dikeluarkan dari darah terlalu cepat, tidak ada yang dapat menggantikannya dengan cepat, dan tubuh jatuh ke keadaan berbahaya - hipokapnia. Fischer berjaya menyelesaikan masalah ini dengan mengepam campuran oksigen dan karbon dioksida melalui paru-parunya.

Pencipta sendiri tertanya-tanya mengapa dia dan orang lain tidak mempunyai idea seperti itu bertahun-tahun yang lalu. ClearMate adalah peranti berteknologi rendah, sangat murah, boleh dibuat di mana-mana bengkel dan digunakan tanpa sekatan. Pada tahun 2019, FDA meluluskan alat untuk rawatan keracunan karbon monoksida, keberkesanannya disahkan oleh kajian klinikal. Menghilangkan mabuk adalah langkah seterusnya dalam pengembangan teknologi.

Eksperimen pertama menunjukkan bahawa walaupun hiperventilasi bukanlah ubat mujarab, tiga kali mempercepat pengambilan alkohol dari darah pesakit. Prosesnya tidak seketika dan tidak terlalu menyenangkan, tetapi akan sangat membantu doktor ambulans yang sering menghadapi keracunan alkohol. Khususnya, dengan bantuan hiperventilasi intensif, hanya mungkin dalam 30-40 minit untuk mengurangkan kepekatan alkohol dalam darah pesakit di bawah yang mematikan, untuk bekerja dengannya dalam keadaan yang lebih tenang.