Paparan E-Ink baru dikuasakan oleh isyarat NFC dan tidak memerlukan bateri

Waveshare telah melancarkan paparan E-Ink 7.5 inci yang tidak mempunyai bekalan kuasa sendiri dan berfungsi hanya melalui isyarat NFC yang diterima. Sangat sesuai untuk memaparkan teks atau gambar yang perlu diubah dari jarak jauh, tetapi tidak kerap. Contohnya, di papan iklan, papan maklumat dalam pengangkutan awam, skrin dengan nombor dalam barisan di bank atau hospital, dll.

Perkara yang baik mengenai teknologi e-ink adalah bahawa ia tidak memerlukan tenaga untuk mengekalkan warna piksel. Cukup untuk melewati satu dorongan kawalan melalui matriks untuk membuat piksel tertentu mengubah warnanya dan membentuk gambar baru. Ia akan dipaparkan sehingga dorongan berikutnya muncul, yang akan membawa perintah dan tenaga untuk pelaksanaannya.

Sumber tenaga dalam kes ini adalah modul komunikasi tanpa wayar NFC itu sendiri. Faktanya ialah teknologi ini sangat mirip dengan pengecasan tanpa wayar - pemancar isyarat adalah penjana medan frekuensi radio, dan penerima mempunyai antena spiral kecil untuk menerimanya. Ini membolehkan daya yang cukup dipindahkan untuk mengaktifkan paparan E-Ink. Waveshare mengatakan bahawa mana-mana peranti dengan modul NFC dengan kekuatan 1.4 W atau lebih sesuai untuk teknologi ini - sebagai contoh, Samsung Galaxy S7 Edge dari 2016.

Had kadar data NFC hanya 424 kbps, kerana teknologi ini dirancang untuk memindahkan paket data pendek, seperti nombor kad kredit atau URL. Diperlukan waktu hingga 5-10 saat untuk memindahkan gambar dalam resolusi 800x400, dengan mempertimbangkan waktu penyegaran layar. Teknologi ini juga tidak berfungsi pada iPhone, kerana Apple menambahkan fungsi rakaman ke peranti NFC hanya dalam versi terbaru iOS dan aplikasinya belum dibuat.