Intel menunjukkan bagaimana pasir berubah menjadi pemproses komputer

Intel gergasi elektronik telah mengeluarkan video yang memperincikan bagaimana "timbunan pasir" secara beransur-ansur "memperoleh kecerdasan", berubah menjadi cip pemproses, dibuat menggunakan teknologi proses 10nm.

Untuk mengubahnya, plat separa siap perlu menjalani lebih daripada 1000 operasi untuk membentuk dan mengumpulkan pelbagai transistor.

Video tersebut secara ringkas merangkum beberapa teknologi Intel di sebalik FinFET (Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor). Ia juga menyebutkan teknologi COAG, yang dikhabarkan pernah menyebabkan masalah kecekapan cip Intel 10nm.

Di samping itu, kita melihat tahap memasang puluhan wayar yang menggabungkan serpihan cip ke dalam satu peranti. Seperti yang anda ketahui, dengan penurunan ukuran transistor, rintangan meningkat, dan penskalaan wayar ke transistor menimbulkan masalah lain, terutamanya, dengan penghijrahan elektron (fenomena pemindahan jirim dalam konduktor kerana pergeseran secara beransur-ansur ion - ed. Oleh Techcult). Untuk menyelesaikan masalah ini, Intel mula menggunakan kobalt dan bukannya tembaga untuk sambungan.

Menurut ramalan syarikat, mungkin dalam masa terdekat ketinggalan pesaing utamanya - dan, pertama sekali, dari TSMC Taiwan. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, Intel mesti melancarkan pengeluaran pemproses 7nm baru pada akhir 2021.