Turapan tayar kitar semula dapat menyelamatkan berjuta-juta nyawa

Bolehkah permukaan jalan dibuat lebih selamat untuk pejalan kaki? Ini bukan soalan terbiar. Menurut WHO, jatuh dan kecederaan yang berkaitan adalah penyebab utama kematian kedua dalam kemalangan jalan raya di dunia. Lebih-lebih lagi, kebanyakannya adalah di antara orang yang berumur lebih dari 65 tahun.

Sebilangan besar penyelidik dari beberapa universiti telah mengembangkan konsep untuk permukaan jalan yang selamat sebagai sebahagian daripada projek SAFERUP. Ini adalah singkatan untuk Lorong Perkotaan Berkelanjutan, Dapat Diakses, Aman, Tahan, dan Cerdas, yang bermaksud "perkotaan perkotaan yang lestari, berpatutan, selamat, tahan lama dan pintar".

Untuk melembutkan trotoar, para penyelidik menambahkan serpihan tayar kereta 40: 60% ke campuran batu dan tar tradisional. Oleh kerana tar adalah cecair yang sangat likat, ia terikat dengan baik untuk memecahkan getah dari tayar kereta.

Konsep SAFERUP sangat mirip dengan penutup lantai untuk taman permainan, yang juga menggunakan getah remah. Kajian menunjukkan bahawa permukaan jalan yang baru tidak hanya melindungi dari kecederaan, tetapi, bertentangan dengan ketakutan banyak orang, benar-benar mesra alam.

Matlamat segera SAFERUP adalah untuk melatih pakar yang terlibat dalam pembinaan jalan generasi baru. Para saintis yakin bahawa bandar-bandar di masa depan akan mempunyai trotoar yang selamat dilengkapi dengan sensor khas dan penyelesaian lain yang akan merekodkan kejatuhan dan pelbagai kemalangan.