Satu eksperimen unik untuk membersihkan awan dilakukan di Great Barrier Reef

Di atas Great Barrier Reef di Australia, fasa pertama percubaan pencerahan awan yang ambisius telah dilakukan. Para saintis berharap dengan cara ini di masa depan mereka dapat melindungi karang dari kesan buruk pemanasan global. Eksperimen ini bertujuan untuk menyejukkan air di sekitar terumbu dengan membuat awan di atasnya memantulkan lebih banyak cahaya matahari. Para penyelidik menggunakan kipas jenis meriam salji raksasa di kapal untuk melancarkan banyak kristal garam ke udara.

Hasil ujian itu "memberangsangkan, " kata penyelidik utama projek Daniel Harrison dari Southern Cross University pada hari Jumaat. Dia juga menekankan bahawa di sebalik kejayaan percubaan itu, ia memerlukan sekurang-kurangnya empat tahun penyelidikan lebih lanjut untuk membuktikan teori di baliknya.

Perubahan suhu air laut yang disebabkan oleh pemanasan global telah menyebabkan kerosakan besar pada kesihatan Great Barrier Reef, sistem karang terbesar di dunia. Apabila karang yang sihat ditekankan oleh perubahan suhu laut, mereka kehilangan warna kerana mereka harus mengusir alga yang menghasilkan warna. Tahun ini menandakan peristiwa pemutihan ketiga yang besar dalam lima tahun, menimbulkan kebimbangan bahawa sebahagian besar terumbu karang akan hilang selamanya dalam masa terdekat.

Untuk memberi kesan yang besar pada terumbu karang, Harrison mengatakan eksperimen berskala penuh perlu dilakukan 10 kali lebih luas. Dan satu meriam harus digantikan oleh beberapa turbin besar di tongkang. Sekiranya semuanya berjalan sebagaimana mestinya, kata saintis itu, pasukan itu dapat mengurangkan kematian karang sekitar 70 peratus. Walau bagaimanapun, keberkesanan teknologi pencahayaan awan tidak akan berkesan sekiranya lautan terus memanas. Oleh itu, ini hanyalah cara untuk meletakkan terumbu “sebagai sokongan hidup” sambil menyelesaikan masalah sebenar perubahan iklim. Sekiranya manusia tidak menyederhanakan jumlah pelepasan ke atmosfera, maka teknologi baru hanya akan muncul beberapa dekad tambahan sebelum terumbu karang hilang sepenuhnya.