Graphene melakukan tugas yang sangat baik untuk melindungi paip dari kakisan bakteria

Graphene terus memukau para saintis dengan "bakatnya": dalam waktu dekat ia dapat digunakan dalam memerangi kakisan paip logam yang terkena bakteria.

Bakteria pengurangan sulfat tersebar luas di loji rawatan air sisa, yang hidup di jajahan dalam bentuk biofilm di permukaan paip dan peralatan lain. Sudah 10 hari selepas membersihkan permukaan logam, bakteria muncul kembali pada mereka, yang menyebabkan kakisan dan kemusnahan berikutnya.

Bakteria menjangkiti paip dari dalam, walaupun terdapat lapisan polimer, yang ternyata berjaya memakannya. Lama kelamaan, lapisan ini menjadi rapuh, retak dan serpihannya memasuki bekalan air.

Govind Chilkur, seorang penyelidik di South Dakota School of Mining and Technology (USA), mencadangkan untuk menyelesaikan masalah ini dengan menggunakan graphene sebagai lapisan paip. Dalam ujian makmal, dia mendapati bahawa walaupun satu lapisan graphene setebal kurang dari 1 nm mencegah bakteria pengurangan sulfat memasuki permukaan dalam paip logam.

Dengan mengambil kira hakikat bahawa graphene adalah salah satu bahan tiruan yang paling tahan lama, disarankan untuk menggunakannya dalam pembuatan lapisan pelindung dan bukannya polimer yang popular.