NASA bersiap untuk melancarkan pelayaran solar masa depan ke angkasa lepas

NASA telah membuat perjanjian dengan NanoAvionics untuk mengembangkan sepanduk layar solar masa depan. Ia dikembangkan sebagai sebahagian daripada projek Advanced Sail Composite Solar Sail System (ACS3) untuk menguji teknologi eksperimen baru. Sekiranya diakui berjaya, NASA akan mula membangun sistem pelayaran untuk perjalanan antarplanet.

NASA menyediakan alat (dari jenis CubeSat) untuk melancarkan sistem ke angkasa, serta mekanisme untuk menarik layar, batang yang terbuat dari bahan komposit dan winch. NanoAvionics harus membuat layar dari plastik nipis, menggunakan lapisan aluminium di atasnya dan memasang keseluruhan sistem. Luas maksimum layar adalah 75 meter persegi, dan apabila dilipat, beratnya hanya 5 kg.

Bagi NASA, ACS3 adalah eksperimen, percubaan untuk menguji kekuatan dan kelemahan konsep. Tidak ada muatan yang ditugaskan untuk misi itu sendiri, tugas ACS3 adalah untuk berjaya menyebarkan dan melakukan manuver di orbit sesuai dengan perintah dari Bumi. Kemudian, jika keputusan itu positif, mereka akan membina layar dengan luas lebih dari 500 meter persegi, yang akan digunakan untuk bekerja di zon ruang dekat. NASA belum mengumumkan masa kedua operasi tersebut.

Ngomong-ngomong, dengan memperhatikan pentingnya misi itu, NASA bahkan mengembangkan patch peringatan untuknya.