Kepintaran buatan Jukebox menyusun lagu "baru" Sinatra dan Elvis dengan sempurna

Laboratorium Penyelidikan OpenAI dari San Francisco (AS), yang mengkhususkan diri dalam pengembangan kecerdasan buatan, telah mengemukakan projek baru yang berjaya. Ini disebut "Jukebox" dan dirancang untuk mempelajari dengan teliti dan kemudian menghasilkan semula suara dan tingkah laku penyanyi sebenar. Latihan dimulakan dengan kreativiti Sinatra dan Elvis dan Jukebox menunjukkan hasil yang luar biasa.

Jukebox berfungsi seperti duo sintetik komposer dan penyanyi-pelakon, yang membezakannya daripada pemuzik langsung. Di satu pihak, dia dengan jelas menggabungkan nota dan suara, di sisi lain, dia masih membuat kesalahan yang tidak masuk akal, "tersilap" dalam cara memperbanyak fragmen individu dengan betul. Kerana AI itu sendiri menulis muzik dari awal dan menyanyikan kata-kata itu sendiri, sebagai data awal diberikan hanya teks, yang masih perlu dianalisis dan difahami bagaimana menyanyikannya.

Teks dibuat oleh kecerdasan buatan lain, model bahasa khas, diedit oleh penyumbang OpenAI yang masih hidup. Mereka kira-kira sesuai dengan kreativiti artis terpilih - Jukebox telah dilatih pada 1.2 juta trek individu. Keanehan AI ini ialah ketika mendengar lagu, ia membelahnya menjadi tiga tahap. Yang pertama adalah kadar bit yang sangat dimampatkan, hanya melodi dan susunan kata-kata. Dua tahap seterusnya menambah perincian dan kekhususan terhadap persembahan pemuzik dan penyanyi tertentu.

Apabila Jukebox mula memodelkan lagu, lagu itu sama. Pertama, dia membina "bingkai", dan kemudian menepisnya dengan perincian ke tahap yang diinginkan. Bagaimana sebenarnya ini berlaku bergantung kepada AI itu sendiri, yang menjelaskan kemungkinan kesalahan masih tinggi. Tetapi di mana Jukebox berjaya menyanyi, bahkan pendengar yang berpengalaman tidak mungkin mengesyaki muslihat, kecuali dia mengetahui karya Sinatra yang sama dengan hati dan yakin bahawa dia tidak pernah menyanyikan lagu seperti itu. Namun, ini tidak mengganggu melakukan eksperimen dari siri "Bagaimana jika penyanyi opera pada awal abad yang lalu diperintahkan untuk membuat liputan pop baru?" Contoh kreativiti kecerdasan buatan boleh didengar di laman web projek.