Agensi berita China Xinhua "melantik" penyampai TV maya

Agensi berita China Xinhua mula menggunakan beberapa penyampai TV maya untuk menjalankan blok berita. Avatar bernama Xin Xiaowei dikembangkan bersama oleh Xinhua News Agency dan mesin carian Sogou.

Watak 3D dimodelkan selepas wartawan kehidupan sebenar Zhao Wanwei. Rakan digitalnya dapat meniru suara manusia, ekspresi wajah, pergerakan bibir dan sikap hanya menggunakan teks yang dimasukkan.

Miss Xin Xiaowei adalah watak termuda dalam keluarga penyampai TV maya Xinhua yang sedang berkembang. Pada tahun 2018, agensi itu membuat penyiar digital bernama Qiu Hao, yang menggunakan pembelajaran mesin untuk meniru suara, ekspresi wajah, dan gerak isyarat hos TV sebenar.

Pada tahun 2019, Xinhua menyampaikan versi berbahasa Rusia, yang dikembangkan bersama dengan agensi berita ITAR TASS dan bertepatan dengan ulang tahun ke-70 terjalinnya hubungan diplomatik antara China dan Rusia.

Walau bagaimanapun, Xin Xiaowei adalah penyampai AI pertama dalam 3D. Tujuannya adalah untuk melaporkan bagi pihak Xinhua mengenai pekerjaan yang dilakukan sebelum kongres tahunan Parti Komunis China dan sesi Kongres Rakyat Nasional yang baru dibuka.