Kepintaran buatan Google akan membantu orang buta untuk lari

Google sedang menguji sistem kecerdasan buatan yang membolehkan orang buta dan penglihatan dapat berjalan secara bebas. Ini adalah program penyelidikan Pedoman Projek, yang pada tahap awal pengembangan. Dengan pelaksanaannya, orang yang cacat penglihatan akan menjadi lebih mandiri, kerana untuk berpartisipasi dalam perlumbaan, mereka tidak lagi memerlukan pasangan penglihatan atau anjing pemandu.

Untuk menggunakan sistem ini, anda perlu mengikat telefon Android ke pinggang menggunakan tali pinggang khas yang dikembangkan oleh Google dan memuat turun aplikasi Garis Panduan Projek, yang akan menggunakan kamera telefon pintar anda untuk melacak laluan anda.

Setelah dilancarkan, aplikasi ini menghantar isyarat audio ke fon kepala konduksi tulang. Apabila pelari menyimpang dari laluan, aplikasi mula menghantar isyarat bunyi, dan semakin besar penyimpangan, semakin kuat sinyalnya. Tidak memerlukan sambungan Internet.

Garis Panduan Projek adalah pengembangan bersama Google dan Thomas Panek, pengarah umum Guiding Eyes for the Blind rangkaian anjing pemandu, dan pada masa yang sama jogger besar. Dia berencana untuk bergabung dengan organisasi lain yang berminat untuk membuat kursus khusus untuk penyesuaian orang-orang cacat penglihatan dengan pelbagai keadaan.