DARPA mengembangkan sistem penglihatan malam bersaiz goggle

DARPA memulakan program untuk mewujudkan sistem penglihatan malam ketenteraan maju multispektral - ENVision. Pada masa akan datang, ia akan menggantikan sistem penglihatan malam yang besar dengan cermin mata ringan dan selesa yang menyerupai yang biasa.

Sistem penglihatan malam pertama dikembangkan pada malam Perang Dunia II, tetapi penggunaannya bermula pada tahun 60-an. Walaupun terdapat banyak peningkatan dalam beberapa dekad yang lalu, teknologi penglihatan malam masih jauh dari sempurna. Kelemahan utama peranti ini adalah ukuran dan beratnya yang besar, walaupun "gambar" yang dilihat pengguna masih merupakan satu pertiga dari yang dapat dilihat dengan mata kasar.

Program ENVision akan memanfaatkan kemajuan terkini dalam bahan fotonik dan optik untuk menggantikan elektronik kompleks dengan satu lensa rata. Khususnya, optik planar, bahan baru untuk mengesan cahaya dan teknologi untuk interaksinya dengan jirim akan digunakan.

Di samping itu, dalam proses pelaksanaan program, pakar akan mempertimbangkan kemungkinan menggunakan bahan tipis untuk penukaran foton secara langsung dari inframerah menjadi yang kelihatan, tidak termasuk sistem pemprosesan optik tradisional.