Harga elektrik di Texas melonjak naik sebanyak 10,000% kerana cuaca sejuk yang belum pernah terjadi sebelumnya

Dan Cohan, Profesor Madya Kejuruteraan Alam Sekitar di Rice University, Amerika Syarikat, mengatakan kepada CNN: "Sejauh elektrik, apa yang berlaku di Texas tetap di Texas. Dan sekarang telah bertukar untuk menggigit kita. " Kiamat sejuk yang melanda seluruh wilayah telah mendedahkan masalah tenaga negara yang sudah lama berlaku. Untuk hari keempat, berjuta-juta orang duduk bukan sahaja tanpa elektrik dan panas, tetapi juga tanpa bekalan air, tanpa makanan kerana kedai ditutup, dan tanpa peluang untuk meninggalkan perangkap ais.

Segala-galanya hancur - kerana ais, turbin angin berhenti berfungsi, panel solar berhenti berfungsi, peralatan gas gagal, pengeluaran minyak dan gas berhenti. Tidak masuk akal untuk menyalahkan seseorang secara khusus, semua orang ternyata sama sekali tidak bersiap sedia untuk situasi yang melampau. Tetapi akar masalahnya lebih mendalam - pada awal abad ini, pihak berkuasa negeri memutuskan untuk memutuskan secara fizikal dari sistem tenaga negara, untuk menjadi terpencil dan bebas. Texas, dibandingkan dengan negeri-negeri lain, sangat kaya dengan sumber tenaga dari semua jenis, ia akan menyediakan semua yang anda perlukan. Dan sekarang ternyata tidak ada tempat menunggu pertolongan sekiranya ada masalah.

Elektrik di Texas dalam beberapa hari telah menjadi kemewahan yang tidak dapat dibeli walaupun ia masih tersedia. Oleh kerana kekurangan sumber daya, harga elektrik melonjak naik sebanyak 10, 000%: sebagai contoh, jika pengisian bahan bakar penuh Model S Tesla dulu berharga $ 20, sekarang harganya $ 1.900. Dan mereka tidak punya tempat untuk pergi - badai salju meliputi seluruh negeri selatan Amerika Syarikat, di mana infrastruktur dan tenaga juga tidak berdaya dalam menghadapi bencana alam.