Pencakar langit kayu terbesar di dunia akan dibina di Sydney

Syarikat IT Australia, Atlassian akan menubuhkan ibu pejabat barunya di bangunan kayu dan keluli berlapis 40 lantai moden yang akan menjadi pencakar langit kayu tertinggi di dunia.

Kayu berlamina terpaku dibuat dengan melekatkan lamela individu, yang memungkinkan anda membuat struktur dari pelbagai konfigurasi dan ukuran daripadanya. Ini adalah bahan mesra alam yang dapat menyerap karbon di persekitaran bandar.

Reka bentuk pencakar langit yang tidak biasa adalah projek bersama firma seni bina SHoP (New York, Amerika Syarikat) dan BVN (Australia). Bahagian luar bangunan sepanjang 180 meter adalah gabungan keluli dan kaca dengan atap berjenama dan taman di bahagian atas.

Sebagai tambahan kepada reka bentuk neutral karbon, bangunan ini akan menggunakan sumber tenaga yang boleh diperbaharui, kata arkitek. Tingkap akan dilorekkan dan seluruh bangunan akan dilengkapi dengan panel solar. Pencakar langit akan menempatkan pekerja beberapa syarikat. Jumlah pekerja dengan masa boleh mencecah 25, 000 orang.

Sementara projek itu dalam lukisan. Atlassian akan menerbitkan lebih banyak perincian mengenai rancangan pembangunannya tidak lama lagi. Syarikat itu belum mengumumkan berapa kos untuk membina bangunan unik ini.