Stik pseudo-daging dicetak 3D pertama muncul pada tahun 2021

Setelah sekatan itu dicabut disebabkan oleh karantina COVID-19, restoran di banyak negara mulai berfungsi lagi, sehubungan dengan permintaan daging pseudo kembali. Menurut penganalisis dari Barclays, pasaran ini dapat berkembang menjadi $ 140 bilion pada dekad berikutnya, yang merupakan rangsangan yang baik untuk kemunculan pemain baru. Salah satunya, pemula Israel Redefine Meat, berjanji menjadi yang pertama memperkenalkan stik cetak 3D tahun depan.

Salah satu masalah utama dalam mempromosikan daging pseudo berasaskan tumbuhan adalah kesukaran penggunaannya dalam hidangan daging klasik. Adalah satu perkara untuk mensintesis dan merawat panas dengan zat yang tidak berbentuk, tetapi berkhasiat dan bahkan sihat dengan tiruan rasa daging. Dan ini sangat mustahak untuk mencapai pengulangan tekstur, kesan menggoreng, ciri khas mengunyah serat tisu otot. Tanpa ini, daging pseudo akan tetap menjadi suatu keajaiban dan tidak akan menarik minat syarikat untuk penonton yang arif.

Seperti yang dijelaskan dalam Redefine Meat, mereka ingin menggunakan pencetak 3D hanya untuk mencetak struktur daging yang kompleks, untuk mencipta semula serat dengan kekakuan tertentu, meningkatkan kualiti tiruan. Ini adalah pendekatan yang inovatif kerana pemain terkemuka dalam industri, Impossible Foods and Beyond Meat, hanya dapat meniru tekstur daging cincang dengan pati dan pewarna. Atlast Food telah belajar menggunakan cendawan untuk meniru serat daging, tetapi hanya untuk ham pseudo tanpa lemak. Dan di Redefine Meat mereka bermaksud untuk mencetak stik "daging lembu" penuh, yang akan serupa dengan yang tradisional.