"Manisan uranium" - makanan untuk reaktor nuklear selamat esok

Syarikat Amerika X-energy telah mengembangkan jenis bahan bakar nuklear baru dengan perlindungan terpasang terhadap salah satu fenomena paling berbahaya dalam operasi loji tenaga nuklear - pencairan teras reaktor nuklear. Secara rasmi, produk baru itu disebut TRISO-X FUEL, tetapi para pemaju sendiri menyebutnya "bola uranium" atau "permen uranium", kerana bentuknya yang khas. Yang paling penting, jenis bahan bakar ini menyerupai banyak tablet bersalut gula-gula dalam sekilas.

Ideanya adalah untuk mengelilingi sumber tenaga nuklear, dibebaskan dalam bentuk panas, dengan cangkang tahan panas sehingga tidak runtuh dalam situasi kritikal. Bahan yang ideal adalah seramik, yang mengumpulkan sejumlah besar haba dan dapat mengeluarkannya, tetapi tidak cacat walaupun dengan pemanasan yang berpanjangan. Dan untuk mengurangkan radiasi berbahaya, lapisan grafit ditambahkan antara inti dan cangkang. Sel bahan bakar berbentuk seperti bola, yang meningkatkan lagi penampilan seperti gula-gula.

Untuk menghasilkan bahan bakar seperti itu, uranium dicampurkan dengan reagen kimia yang membahagi seluruh jisim menjadi banyak bola kecil, berdiameter sekitar 1 mm. Bola dimasukkan ke dalam tungku dengan grafit gas, yang disimpan di uranium, membentuk lapisan pelindung pertama. Ribuan bola kemudian dibungkus ke dalam butiran individu dan ditutup dalam cangkang seramik.

Bahan api tersebut dianggap sebagai bahan mentah utama untuk reaktor nuklear mudah alih berkuasa masa depan. Di loji tenaga nuklear pegun moden, bahagian terbesar dari semua peralatan adalah milik sistem keselamatan dan perlindungan. Sekiranya mungkin untuk mengurangkan risiko dan menghilangkan sejumlah bahaya, ini akan membuka jalan untuk meminimumkan reka bentuk loji tenaga nuklear dan munculnya generasi baru reaktor berkuasa dan cekap.